Friday, October 30, 2009

لپ‌تاپ های مرجوعی یا Refurbished (ریفربیشد) چه هستند و از کجا تشخیص بدهیم؟


لپ تاپ‏های مرجوعی یا Refurbished لپ تاپ‏هایی هستند که پس از تولید و خروج از کارخانه دچار نقص فنی شده و برای تعمیر به کارخانه بازگردانده شده‏اند . سپس پس از تعمیر، مجددا به بازار عرضه میشوند و با قیمت پایین تر به فروش میرسند. البته در همه ی موارد این لپ تاپ ها دارای نقص فنی نیستند؛ گاهی اوقات فروشنده به دلیل عدم فروش لپ تاپ در طی مدت چندین ماه آن را به کارخانه باز میگرداند که کارخانه آن را با عنوان لپ تاپ Refurbished با قیمت ارزان تر به فروش میرساند.

این مساله زمانی احساس میشود که شما لپ تاپی را به عنوان مثال به قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر میگیرید اما در چند فروشگاه جلوتر آن را به قیمت ۸۰۰ هزار تومان پیدا میکنید، اما بدون گارانتی! البته در بعضی موارد کارخانه بعد از عرضه لپ تاپ Refurbished آن را به مدت ۲ یا ۳ ماه گارانتی میکند در حالی که گارانتی لپ تاپ های نو ۱ و یا گاهی چند سال است.

متاسفانه یا خوشبختانه این لپ تاپ ها در کشور ما زیاد شده اند. این مساله به این دلیل است که کشور های جهان سوم یا در حال توسعه بازار خوبی برای لپ تاپ‏‏های Refurbished هستند. این لپ تاپ‏ها که اصولا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند با عنوان کالای آکبند به وسیله افراد و شرکتهای سودجو به فروش میرسند .

راه چاره چیست؟ از کجا بفهمیم؟

یکی از راه های شناسایی لپ تاپ های Refurbished برچسب زرد یا قرمز رنگی است که در پشت لپ تاپ و همچنین روی جعبۀ آن زده شده است که روی آن نوشته است : Refurbished . البته در بیشتر موارد فروشنده ها این برچسب ها را از بین میبرند تا به آسانی قابل شناسایی نباشد .


شناسایی لپ تاپ مرجوعی


راه بعدی برای تشخیص مرجوعی بودن لپ تاپ یادداشت کردن شماره سریال و وارد کردن آن در سایت سازنده است. بیشتر برندها به این وسیله Refurbished بودن یا نبودن لپ تاپ را به شما گزارش میدهند.


شماره سریال لپ تاپ


توصیه :

شاید بهترین توصیه ای که بتوان برای نخریدن این لپ تاپ‏ها کرد این باشد که همیشه لپ تاپ‏های خود را از نمایندگی های معتبر و با گارانتی معتبر بخرید .
کرسی رایانه فروشنده لپ تاپ های refurbished بجای لپ تاپ های نو!
اما اگر قصد خرید این لپ تاپ ها را دارید به این نکته توجه کنید که این لپتاپ ها باید ارزانتر از لپ تاپ های نو خریداری شوند و حواستان باشد که خیلی از شرکتها این لپ تاپ ها را به قیمت و به نام نو و با ظاهر آکبند می فروشند.
از جمله این شرکت ها که خود من و چندتا از دوستان من که گول زرق و برقش رو خوردیم و با فریب گارانتی بی قید وشرط دچارش شدیم شرکت کرسی رایانه است که متاسفانه هنوز هم با تبلیغات وسیع این لپ تاپ های refurbished و در بسیاری موارد لپ تاپ های تعمیرشده داخل شرکت و مرجوعی از مشریان خود را بصورت نو و آکبند به فروش می رساند. اگر شما به این شرکت مراجعه کنید یا تلفنی بپرسید یا از کسانیکه از این شرکت خرید کرده اند سوال کنید متوجه میشوید اکثر لپ تاپهای آنها بدون جعبه و با کیف هدیه (!) و یا با جعبه ای که روی قسمت refur آنرا با برچسب پوشانده اند بفروش میرسند. و جای تعجب دارد که هیچ نهاد یا سازمانی برای جلوگیری از این کلاهبرداری اقدامی انجام نمی دهد.


بهتر است که خود ما حواسمان را جمع کنیم.


No comments:

Post a Comment